Home Μουσική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με την Ιωάννα Νιάχα | Θεατρικό έργο Las Idiotas της Analia...

Συνέντευξη με την Ιωάννα Νιάχα | Θεατρικό έργο Las Idiotas της Analia V. Mayta

301
0
Ιωάννα Νιάχα

Και μιας και η νέα χρονιά μόλις ξεκίνησε, αναζητήσαμε παραγωγές που ξεκινάνε αυτόν τον μήνα. Δεν άργησε να πέσει στα μάτια μου το νέο θεατρικό έργο Las Idiotas της Analia V. Mayta που ξεκινάει την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου στις 21:00μμ στο Θέατρο Άβατον.

Πρόκειται λοιπόν για ένα αργεντίνικο έργο που αφηγείται την ιστορία τεσσάρων γυναικών που λαμβάνουν ένα γράμμα η καθεμία. Στο ταξίδι του να ανακαλύψουν ποιος είναι ο αποστολέας αυτών των γραμμάτων συναντούν διαφορετικές οπτικές, πάνω σε ένα περίπλοκο και καθολικό θέμα: τον Έρωτα. Μια συνάντηση, που τους δίνει την δυνατότητα να συγκρουστούν και να προβληματιστούν, πάνω σε θέματα, παιδιών, οικογένειας, καριέρας, φιλίας, μοναξιάς, ελπίδας, έρωτα και χωρισμού.
Τέσσερις γυναίκες που ζουν, ονειρεύονται, σκέφτονται και θυσιάζουν το κλειδί της καρδιάς τους.

Δείτε περισσότερα για την παράσταση εδώ

Συναντηθήκαμε λοιπόν με την σκηνοθέτη της παράστασης Ιωάννα Νιάχα λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα και κάναμε μια σύντομη συζήτηση γύρω από το έργο και όχι μόνο.

 

Πως βρέθηκε ένα αργεντίνικο έργο σε μια αθηναϊκή σκηνή;

Το 2015 στα πλαίσια του TACT FESTIVAL, που γίνετε κάθε χρόνο στην Τεργέστη, είχα την ευκαιρία να δω το έργο της Analia V. Mayta “Las idiotas”. Παρόλο που δεν μπορούσα να καταλάβω την γλώσσα (οι συμμετέχοντες στο φεστιβάλ παρουσιάζουν στην γλώσσα της χώρας τους) ,κάτι μέσα μου, μου έλεγε ότι έπρεπε με κάποιο τρόπο να μάθω περισσότερα γι’ αυτό το έργο. Ζήτησα από την συγγραφέα να μου το στείλει στα αγγλικά και αμέσως είπα ότι πρέπει να πάρω το ρίσκο και να δοκιμαστώ και στην κωμωδία. Είδος με το οποίο μέχρι τότε δεν είχα καταπιαστεί.

Στο έργο παρουσιάζονται 4 διαφορετικά είδη γυναικών. Με ποια από αυτές ταυτίζεσαι;

Αρχικά να πούμε ότι αυτές οι 4 γυναίκες είναι φίλες οι οποίες συναντώνται και αποφασίζουν να ανοίξουν μαζί τα γράμματα που έχουν λάβει. Δεν ξέρουμε ποιος είναι ο αποστολέας των γραμμάτων αυτών, όμως μέχρι το τέλος του έργου αποκαλύπτεται, αλλά αποκαλύπτονται και πτυχές αυτών των γυναικών που ήταν για χρόνια κρυμμένες.
Όσο για τους χαρακτήρες είναι: η Καμίλα-ευαίσθητη και ρομαντική, η Μάγδα-απελευθερωμένη και «τρελή», η Ιουλιέτα εργασιομανής-απόλυτη και η Νίνα- τρυφερή και προστατευτική.
Θεωρώ ότι έχω χαρακτηριστικά από όλες τις ηρωίδες, όπως φυσικά και οι περισσότερες γυναίκες, αλλά νομίζω ότι ταυτίζομαι περισσότερο με την Ιουλιέτα. Δείχνει ψυχρή, απόμακρη, απόλυτη, αλλά κατά βάθος είναι εντελώς διαφορετικός άνθρωπος. Ένας άνθρωπος που δεν επιτρέπει να δουν εύκολα οι γύρω της, αλλά μόνο τα άτομα που επιλέγει εκείνη.

 

Σε όλες τις προηγούμενες παραγωγές που έχεις σκηνοθετήσει, δίνεις πολύ μεγάλη έμφαση στην γυναικεία δύναμη. Να περιμένουμε το ίδιο και από αυτήν;

Γυναίκες ενωμένες ,πότε νικημένες! (γέλια). Κάθε γυναίκα έχει μέσα της απίστευτη δύναμη. Αν πιστέψει κάθε μια, σε αυτήν , θα μπορέσει να καταφέρει τα πάντα. Θα μπορέσει να σταθεί άξια, απέναντι σε κάθε πρόκληση ή εμπόδιο της βάλει η ζωή. Τρανό παράδειγμα οι μητέρες μας! Δύναμη να μας φέρουν σε αυτήν την ζωή, δύναμη να μας μεγαλώσουν και δύναμη στο να μας κάνουν ξεχωριστούς ανθρώπους. Παντού και πάντα μια γυναικεία δύναμη.
Η ίδια ως γυναίκα, «αρχηγός» μιας κατά βάσης γυναικείας θεατρικής ομάδας, πώς θα μπορούσα να μην κάνω έργα που να μην έχουν ως θεματική αυτού του είδους την δύναμη σε όλες τις «εντάσεις» της; Εξάλλου και τα περισσότερα θεατρικά έργα, μιλούν γι’ αυτήν.
Το συγκεκριμένο έργο έχει 4 ηρωίδες οπότε ναι, η γυναικεία δύναμη είναι παρών και εδώ.

Δράμα ή κωμωδία σε μορφή
musical;

Η αλήθεια είναι ότι αγαπώ πολύ την μουσική και συγκεκριμένα έχω μια αδυναμία στη ροκ και την ορχηστρική. Έχω κάνει κάποιες σπουδές πάνω στο musical όμως δεν έχω σκεφτεί ποτέ να σκηνοθετήσω τέτοιο είδος θεάτρου. Μου βάζεις ιδέες (γέλια). Νομίζω πάντως ότι αν είχα αυτήν την ευκαιρία, θα επέλεγα ένα musical με τα είδη μουσικής που αγαπώ, ανεξάρτητα με το αν θα ήταν κωμωδία ή δράμα.

Και τέλος θα ήθελα να μου πεις, πως συνδυάζεις το θέατρο με την καθημερινότητα σου;

To θέατρο είναι η καθημερινότητα μου. Όταν δεν σκηνοθετώ ή δεν γράφω, διδάσκω υποκριτική σε ενήλικες ή θεατρικό παιχνίδι σε παιδιά. Είναι κάτι που πραγματικά αγαπώ και με βοηθάει πολύ να εξελίσσομαι σαν καλλιτέχνης. Ειδικά η διδασκαλία των παιδιών με κρατάει συνέχεια σε μια πνευματική και καλλιτεχνική εγρήγορση.

*Η Ιωάννα Νιάχα διδάσκει αυτήν την στιγμή υποκριτική στο χώρο Art Act Area, στο Μοναστηράκι.

 

Λίγα λόγια για την Ιωάννα Νιάχα:

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Άγιο Δημήτριο, Βοιωτίας.
Φοίτησε στο Θέατρο των Αλλαγών την περίοδο 2009-2013 και παρακολούθησε μαθήματα musical στην σχολή της Σ.Κοσκινά την περίοδο 2010-2011. Το 2011 δημιουργεί την ομάδα “Fade-Out” με την οποία έχει παρουσιάσει τα έργα «Κόκκινες γυναίκες», «Γυναίκα, η γραφή», «Τελικά, ποια είναι η πιο δυνατή;», «Συγνώμη», «Το μικρό ξωτικό» σε διάφορα φεστιβάλ και θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Έχει συμμετάσχει σαν ηθοποιός σε θεατρικές παραγωγές, όπως στην «Αντιγόνη» σε σκηνοθεσία Dr.Γ. Ροδοσθένους, «Τα πράγματα στην θέση τους» σε σκηνοθεσία και συγγραφή της Νίκης Τσέτικα (2012-2013), καθώς επίσης και σε κινηματογραφικές παραγωγές. Εκτός της ομάδας της, αναλαμβάνει σκηνοθεσίες για πολυχώρους και θέατρα με τελευταία της δουλειά το «Το χάδι της ΜηΤέρας» της Λυδίας Γιαννακοπούλου στο Θέατρο Άβατον. Εργάζεται επίσης, σαν δασκάλα θεατρικής αγωγής και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια-μαθήματα των Randal Kleiser, Peter Meineck (Aquila theater), University of Stanford( Προσεγγίσεις Αρχαίου Δράματος-Οδύσσεια), University of Leeds (Προσεγγίσεις Δράματος-Αντιγόνη), University of Jerusalem (Προσεγγίσεις Αρχαίου Δράματος- Λυσιστράτη), Σωματικό θέατρο με την Εριφύλη Σταφανίδου, Θεατρικό παιχνίδι για παιδιά με ειδικές ικανότητες και Γνωσιακό Συμπεριφερικό Δράμα με την Dr. Χάρις Καρνέζη, Το αρχαίο δράμα σήμερα (Πάντειο Πανεπιστήμιο).